La nostra història

Cap als anys cinquanta del segle passat, la família Ros i de Ramis va vendre setze hectàrees i mitja de terreny de la seva finca de Can Ros, al Patronat de Vivendes del Congrés Eucarístic acabat de construir per iniciativa del bisbe de Barcelona, Doctor Modrego.

Polígon d’habitatges promogut per l’església –i no per la iniciativa privada o l’Administració com era habitual– i en un moment en què l’habitatge s’imposava sobre qualsevol altra consideració.

…Els eixos centrals d’aquesta urbanització van ser les places del Congrés Eucarístic i del Doctor Modrego. La parròquia de Sant Pius X, que presideix la plaça del Congrés, ja era inclosa en la urbanització, però no es va construir fins més tard. Al costat de la parròquia hi van ubicar dues escoles –una de nens i una altra de nenes… (www.bcn.cat)  separats, segons era l’ús de l’època.

Aquesta promoció d’habitatges es va fer en commemoració del Congrés Eucarístic de l’any 52 – d’aquí ve el nom del barri. L’ escola de nens va ser encarregada als germans de la Salle i la de nenes a la Institució Teresiana.

Aquest incipient projecte educatiu agrupava una escola primària “San Pio X” i un institut de Batxillerat Laboral  “Josefa Segovia”.  Amb aquesta opció pel batxillerat laboral, que combinava les assignatures del batxillerat comú amb altres matèries pròpies de secretariat, es preparava a les joves per poder combinar estudis i treball ja que, atès el nivell econòmic de les famílies de l’entorn, era l’única forma de poder accedir a estudis superiors.

Amb el temps l’Escola va passar a ser de propietat i titularitat de la Institució Teresiana, va esdevenir mixta i va canviar el seu nom a Escola Arrels.  Sempre ha mantingut la seva missió inicial de promoció personal i social dels joves del barri i la implicació amb les famílies i preocupacions de l’entorn, des d’uns principis educatius inspirats en l’evangeli.

« El que va brillar, brilla i brillarà sempre és la vocació. Doneu-me una vocació i jo us tornaré una escola, un mètode i una pedagogia. »

Pedro Poveda

La Institució Teresiana  és una Associació Internacional de laics cristians, la finalitat de la qual és contribuir a la promoció humana i social, a través de la mediació cultural i educativa.

Els seus membres cerquen viure els valors de l’Evangeli, i procuren una preparació seriosa per realitzar la missió de la Institució Teresiana en entitats públiques i privades, a través de la pràctica professional, participant així de la missió evangelitzadora de l’Església Catòlica.

Fundada pel sacerdot i pedagog Sant Pedro Poveda, a Covadonga (Astúries, Espanya) l’any 1911, la seva presència s’estén a trenta països d’Europa, Amèrica, Àsia i Àfrica.

El nom de Teresiana està inspirat per Santa Teresa de Jesús (Àvila), que en paraules de Sant Pedro Poveda, va viure “una vida plenament humana i tota de Déu”.

La seu central i de govern general és a Roma. A Espanya hi ha una seu internacional de referència i hi ha també una seu social o lloc de referència a cada ciutat on és present.

Poveda2